BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

onsdag 10 september 2008

Kaos















"Sorg är ett sökande efter nyanser, efter en balans.
En balans i det motsägelsefulla i att livet fortsätter,
trots att det tar slut.
Denna motsägelsefullhet kan för en sörjande skapa
känslor av absurditet, kaos och upplösning."

Så skriver Annika Borg i sin bok "Inga fler dagar inom parentes".

Hon fortsätter:
"Sorg är förtvivlans tillstånd. Men sorg är också den
reaktion som hjälper oss att kunna fortsätta leva
trots det som hänt.
Genom den hittar vi så småningom en balans och
livet återfår sina nyanser."

Den här boken har hjälpt mig mycket. Just den här känslan av kaos och
absurditet som jag känt.
Att vara i minneslunden t ex, som ska ge någon slags "tröst", men nej,
för mig känns det bara absurt att tänka att Anders ska finnas där.
"Han passar inte här", så tänker jag.

Jag har velat skynda på den här processen, räknat dagar och hållit på,
men insett att det får jag ge upp.
Det här tar tid och man får lära sig att leva med det. Leva under tiden.

2 kommentarer:

Maritasblogg sa...

Hamnade av en slump på din blogg. Något gjorde att jag började läsa. Tyckte att jag kände igen dig , såg Dorotea ? Fortsatte att läsa och såg att du plötsligt mist din vän. Du har en lång väg att vandra innan du ser ljuset igen. Men någonstans längre fram finns det , men inte just nu ...

Ylva sa...

Vi brukade jaga i Dorotea, i Ormsjö, men jag är från inlandet, Sorsele.
Ja, jag vet att det där ljuset finns och jag längtar till jag ser det.