BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

onsdag 12 december 2007

Himmel och Photoshop


Någon har sagt att det är svårt både att måla och fotografera himmel, det blir sällan som man tänkt sig. Jag gjorde ett försök, och hur vackert det verkligen var på himlen strax före tre igår kommer inte riktigt fram. Sen har jag ju också bara en enklare kamera och inte tillräckliga kunskaper för att få till det..

Jag har fått bildredigeringsprogrammet Photoshop nu. Det är stort. Det är svårt. Man kan tycka att det ser simpelt ut när man får upp det på skärmen, men då behöver man bara gå in på en bokhandel och titta på alla instruktionsböcker som gjorts till Photoshop. Dom är alla på ca 500 sidor och väger ett kilo var.
En av dessa tegelstenar inhandlades igår, och vid en snabb titt i den så såg jag att den trots sin volym inte riktigt innehöll det där "basic" som jag också behöver. Men men..det är väl bara att fila på med det så lär man sig väl. Roligt är det iaf.
Märkte när jag haft den här bloggen ett tag att det är nog mera det här med bilden än skrivandet för mig, som är det kuliga. Inte att jag skriver nåt och vill illustrera med en bild utan mera tvärtom..ungefär.

Ikväll ska alla kidsen komma hit och äta tacos med oss och dricka glögg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Den bilden med himlen finns ingen kamera i världen som kan göra rättvisa. Det mänskliga ögat är överlägset kameran. Du får välja om du vill ha himlen som den ser ut, och husen mörka. Eller teckning i de mörka delarna, men då blir himlen för ljus. Det du kan göra är att sätta kameran på stativ och ta två bilder efter varandra. En som är perfekt exponerad för himlen, och en som är exponerad för den nedre delen av bilden. Sen kan du ta de båda och sätta samman dem i Photoshop.

J

Ylva sa...

Jag har mycket att lära, och dessutom bara en enklare slags kamera, än så länge. Tack för rådet!