BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

torsdag 15 oktober 2009

Stan

Vacker himmel över stan denna morgon.

Gillar min utsikt från fönstren, högt uppe, ovanför nästan alla taken.

Nu ska jag gå och lägga mig och fortsätta att läsa Umeåkrönikan. Det är en väldigt stor och fet bok som får mig sömnig snabbt, enbart för att den är så jobbig att hålla i.
Men det står mycket intressant också. Visste ni att den sommaren staden brann upp, 1888, då hade det varit torka i tre veckor och värmebölja, och när det då denna dag började blåsa nästan orkanvindar från nordväst, då behövdes det inte mycket för att hela skiten skulle brinna upp. Lite glöd bara från någon skorsten som landade på ett torrt spåntak och så vindarna på det.
Fem timmar tog det till nästan allt brunnit ner, och sedan flera år innan man hade byggt upp stan igen.
Stad och stad förresten, folkmängden i Umeå var vid den här tiden ca 3000 invånare. Som Sorsele kommun ungefär idag.
Sådär, det var dagens lilla historielektion. Nu ska jag gå och lägga mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såg dig i tidningen. Fan va ful.

Ylva sa...

Såg dig också. Ful.