BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

fredag 12 juni 2009

En av mina favoriter








HUMLAN

Av Folke Isaksson

Mumlande liten björn far den i sin skog,
talar för sig själv med munnen full av socker.
Smackar med sin tunga, gäspar i sin hand,
reder snart ett ide i det söta höet.

Plötsligt brusar den upp, kolerisk,
vinglar vresig och brun bland svajande blad,
med sin sjungande motor högst i en frömjölssky.
Sträng inspekterar den drängar och fält,
håller räfst med idoga myran, med den lata lusen,
muttrar buttert och brummar: ”Skynda på, mina bönder,
det är mulen dag!”

Men hellre ser jag humlan i annat värv;
flärdlös och luden bugar han över örternas rad,
dricker sin mjölk och tackar,
hänger i blommans juver.
Samlare, läckergom, liten tok
under blåklockans kjol.

Sist kommer frosten:
med ett knäpp far han från blomman
rätt in i saligheten.

4 kommentarer:

Emilia sa...

"Mumlande liten björn far den i sin skog"

Det är så underbart att det borde vara förbjudet att skriva så.

Ylva sa...

Ja, visst är det?

Anonym sa...

...kommer för evigt att finnas i mitt hjärta..

martin sa...

Folke Isaksson har gått ur tiden
http://www.aftonbladet.se/kultur/article16857669.ab

Jag läste om honom, sökte på diktnamnet och hittade till den fantastiska dikten här. Tack för att du postade den här för andra att upptäcka.